Je plek in de gemeente

De kerk is niet alleen een gemeenschap van gezinnen, maar ook van singles. Je maakt er onderdeel van uit en bent nodig.

Een avond met en voor singles: Jouw plek als single in de kerk

Zaterdagavond 2 april is er in Gouda een avond met en voor singles. Doel: uitwisselen van ervaringen en ideeën met betrekking tot de plek die jij als single hebt in jouw kerkelijke gemeente.

Er worden twee referaten gehouden:

1. Wat zegt de Bijbel over single zijn in de kerk (Dhr. D. Rosbergen)

2. Singles zijn niet zielig! Hoe staan singles in de kerk in hun kracht? (Marianne van der Hoek)

Na deze referaten gaan we met elkaar in gesprek en verzamelen we jullie wensen en ideeën over hoe jij als single ingezet wil worden. Er is uiteraard ook ruimte om pijnpunten en belemmeringen rond dit thema te delen. Jouw input is waardevol! De uitkomsten van deze avond zullen we als werkgroep praktisch uitwerken en hiervan ook een terugkoppeling geven richting kerkenraden.

We zien je aanmelding tegemoet en kijken uit naar je komst. Uiteraard is er ruimte voor ontmoeting en gezelligheid. Welkom!

Werkgroep ‘Singles in de kerk’ vanuit van de Gereformeerde Gemeenten,

Sofieke van Olst, Lizette van der Spek, Joline van den Ende, Marianne van der Hoek en dhr. N.J. Teerds (VZ)

2 april 2022

Hoornbeek College

Noordelijk Halfrond 10, Gouda
19:00u inloop, 19:30u start programma, 21:30u afronden.
Info en opgave voor 31 maart 2022: Lizette vd Spek
ea.vanderspek@kliksafe.nl

Voor alle genoemde data geldt D.V.

_______________________________________________________________________________________________________

Het gros van de mensen in de kerk is getrouwd. In sommige gemeenten is best een aantal singles, in andere gemeenten zijn het er minder. Toch heb je als single je eigen plek in de gemeente. Je hebt anderen nodig en je kunt er voor anderen zijn. Of je je gezien voelt in de gemeente, hangt van verschillende dingen af. Aan de ene kant gaat het over ‘wie ben jij’. Neem je actief deel aan het gemeenteleven, toon je belangstelling voor anderen, neem je initiatieven? Aan de andere kant gaat het over hoe de kerkenraad en gemeenteleden singles zien. Draait alles in de prediking en het gebed om mensen die gehuwd zijn, of is er oog voor de specifieke dingen in het leven waar een single mee te maken heeft? Nemen gemeenteleden die gehuwd zijn ook singles op in hun vriendenkring? Een goede match tussen singles en hun gemeente moet van twee kanten komen.

Is de positie van de alleengaande in de kerk niet slechts een andere dan die van een getrouwde – niet meer en ook niet minder?

Lees het artikel ‘Alleengaand in de kerk’