Netwerkondersteuning

In veel kerken worden gemeenteleden ingeschakeld bij het vormen van een sociaal netwerk, als een gemeentelid kampt met persoonlijke problemen. Zo wordt het eigen netwerk aangevuld.

Ieder mens kent tijden dat hij de hulp en steun van anderen nodig heeft. Dat kan zijn door ziekte, overlijden van een geliefde, werkloosheid, psychische problemen, een burn-out, een beperking of een andere reden. In de eerste plaats zullen familie en vrienden je daar meestal in bijstaan. Maar het kan zijn dat je netwerk niet groot genoeg is, je familie ver weg woont, je niet veel familie (meer) hebt of dat de problemen langduriger zijn. Dan is het fijn als gemeenteleden je netwerk aanvullen en betrokken zijn bij je situatie.

Netwerkondersteuning: wat houdt het in?

In veel gemeenten is al een vorm van netwerkondersteuning opgezet. Daarbij vormen een aantal gemeenteleden een klein netwerk dat betrokken is bij een gemeentelid of gezin. Soms is dit netwerk van korte duur, soms wat langduriger. Vaak zijn er enkele mensen door de kerkenraad aangesteld die deze netwerkondersteuning coördineren en die mensen benaderen als er voor een gemeentelid ondersteuning wordt gevraagd. Op die manier kun je elkaar als gemeenteleden helpen.

Netwerkondersteuning kan allerlei dingen inhouden, passend bij de vraag en bij wat de betrokkenen te bieden hebben. Het is meestal gericht op het sociale aspect van de ondersteuning en daardoor onderscheiden van praktische thuishulp. Soms heeft het raakvlakken met thuishulp of is het ermee verweven, bijvoorbeeld wanneer je als netwerk ook praktische dingen uitvoert. Maar de nadruk ligt hier op het sociale aspect: er zijn voor de ander door je aanwezigheid, een gesprek, samen iets gaan doen, waardoor je de ander ruimte geeft om ervaringen te delen of zich minder alleen te voelen met zijn of haar problemen.

Gastopvang

Gastopvang kan ook een vorm van netwerkondersteuning zijn, bijvoorbeeld als een kind in een gezin een beperking heeft. Doordat het kind af en toe een dagje in een ander gezin te gast is, kunnen ouders meer aandacht geven aan de andere kinderen, of dingen doen waar ze anders niet aan toe komen.

Opzetten netwerkondersteuning

Gemeenten die netwerkondersteuning op willen zetten, hierin advies willen krijgen, of ervaringen vanuit andere gemeenten willen horen, kunnen informatie opvragen bij het deputaatschap DMZ of bij Stichting de Vluchtheuvel.

Toerusting door NPV

De Nederlandse Patiëntenvereniging geeft toerusting en advies aan allerlei soorten thuishulpgroepen. Er zijn ook thema’ s waar een kerkelijke netwerkgroep belang bij kan hebben, vooral als de netwerkgroep zich rondom ouderen of (psychisch) zieken heeft gevormd. Lees voor meer informatie verder op de website van NPV.