Ze zagen het gebeuren. Hoe dat was, weet ik zelf ook nog wel. De verhalen uit je kindertijd spelen zich altijd af op een plek die jij kent. Verleden en heden lopen in elkaar over. De Heere Jezus wandelde met Zijn discipelen de straat uit in het dorp waar mijn opa en oma woonden. Daar begonnen de akkers met koren en daar plukten de discipelen tarwearen op de sabbatdag, tot ergernis van de farizeeërs. Elke gebeurtenis situeer je op een voor jou bekende plek.
Wat geef je kinderen veel mee in een Bijbelvertelling! Letterlijk, maar ook zonder dat je het weet. Er zijn gelukkig vertellers die kunnen schilderen met woorden, zodat kinderen het zien gebeuren. Die sfeer die tijdens een goede vertelling geweven wordt tussen de verteller en de luisteraars: daar kan geen PowerPoint of video tegenop. De verteller neemt je mee, opent een andere wereld voor je, laat je nieuwe dingen zien. Je identificeert je met een persoon in het verhaal, gaat in zijn schoenen staan. Daardoor kunnen kinderen soms letterlijk verontwaardigd zijn over wat er gebeurt en is de afloop voor hen zo belangrijk. Identificatie is een sterk leermiddel. De les van die persoon is ook de les voor jou. Er is vaak geen uitgebreide uitleg meer nodig om dat duidelijk te maken.
De kracht van verhalen: die is er nog steeds. Daarom zoeken we schilders. Mensen die dit mooie ‘vak’ willen leren, in de wetenschap dat ze dat niet alleen hoeven doen. Zij schilderen, maar het resultaat is aan Iemand anders. De Heere werkt door verhalen heen. Vroeger… en nog steeds!
Gertrude de Regt
Ook leren schilderen met woorden? Volg dit najaar een cursus bij de Jeugdbond!