Lessen
Het Bijbelgedeelte biedt verrassende lessen voor ieder die met kinderen en jongeren omgaat. Jakob worstelde met God totdat God hem zegende. In zijn zwakheid ervaart hij dat de Heere hem sterkt. Dan komt Ezau hem met vierhonderd man tegemoet. Ezau stelt Jakob voor om als gids met het gezelschap mee te reizen. Jakob wijst zijn aanbod vriendelijk, doch beslist af. Hij herinnert zijn broer als een liefdevolle vader en een goede herder aan de kwetsbaarheid van de kinderen en de kudde waarmee hij op pad is. Hij wil zijn kinderen en vee niet opjagen. Aan de andere kant vindt hij dat hij van Ezau niet kan vragen dat die zich aanpast aan zijn trage tempo. Jakob zegt dat Ezau maar alvast vooruit moet reizen. Hij komt later. Hij voegt zich als leidsman op zijn gemak naar de gang van het werk en naar de gang van de kinderen.
Luisteren
Ons voegen naar de gang van het werk, de kinderen. Is dat niet precies wat we binnen het onderwijs aan kwetsbare kinderen en jongeren moeten doen? Overigens niet alleen daar. Elke opvoedsituatie vraagt om aansluiting bij wie aan onze zorgen is toevertrouwd. Kijken naar wat kinderen nodig hebben. Goed luisteren naar wat zij ons verbaal en non-verbaal willen vertellen.
Rust creëren, zonder opjagen en opjutten. Niet om ons niet in duizend bochten te wringen het de kinderen in alle opzichten naar de zin te maken. Wel om hen als ‘leidsman’ te stimuleren en verder te helpen vanuit hun onderwijs- en begeleidingsbehoeften. Onze leerlingen en hun ouders beginnen samen het nieuwe schooljaar met een startgesprek met hun leerkrachten. ‘Start’ vind ik in dit verband overigens een onmogelijk woord. Dat associeer ik met herrie, benzinestank, competitie. Het gesprek van een half uurtje is juist bedoeld als een rustige opmaat van het cursusjaar. Misschien zou ‘kennismakingsgesprek’ een betere term zijn. Lars vertelt honderduit over de vakantie en zegt tussen de regels door dat hij het grote plein best spannend vindt. Carlien hint de meester op zijn vraag waarmee hij haar dit jaar kan helpen, een seintje te geven als ze zit te dromen. Kinderen voelen zich gehoord en merken dat school en ouders om hen heen staan. En leerkrachten ontdekken al luisterend naar het signaal achter het verhaal of gedrag van een kind waaraan dit jaar gewerkt kan worden.
Anna-Sofie van Dam