Een tas vol

Thema: pleegzorg

"Mam, ik ben aan de beurt voor de ik-tafel!" Laurens komt helemaal enthousiast uit school. "De ik-tafel, wat is dat voor leuks?", vraag ik. "Nou, daar mag je allemaal spullen van jezelf op zetten. Dus waar je graag mee speelt, van je papa en mama, gewoon alles van jezelf. En dan mag dat een poos op school blijven en dan ga ik er ook over vertellen. Dus ik ga auto's meenemen, want daar houd ik van en de foto van de hele familie." Zoonlief heeft al allerlei plannetjes bedacht. En al kletsend over de ik-tafel fietsen we naar

Als thuis de tas leeggehaald wordt, komt er een tas en een briefje uit over de ik-tafel. Alle kinderen uit de klas mogen om de beurt een week lang een tafel inrichten over zichzelf. Dan mag de leerling ook over al die spullen vertellen. Op deze manier kunnen de klasgenoten elkaar wat beter leren kennen.

Laurens haalt gelijk autootjes uit zijn speelgoedmand. Die auto’s zijn echt zijn lievelingsauto’s, dus die moeten mee. Ook duikt hij de boekenkast in en haalt er een lievelingsboek uit. Ook ik begin nu enthousiast te raken. Natuurlijk moet er pannenkoekmix mee, want dat vindt hij het allerlekkerst. Maar dan de foto’s…

Zelf heeft hij al bedacht dat de familiefoto mee moet. Want dan kan hij ook over oma en over zijn grote neven vertellen. Maar nu voel ik toch wat aarzeling bij mezelf boven komen. Want hoe gaan we dit aanpakken over zijn biologische ouders en zijn zusjes? Voorzichtig pols ik: “Hoe ga je dat dan doen over je grote zus? Wil je daar ook een foto van meenemen?” O ja, dat wil hij wel. Samen kijken we welke foto we van zijn grote zus hebben. Hij kiest er één uit die hij wil meenemen. Op deze foto staan ook zijn beide biologische ouders. Dus ik vraag of hij echt die foto wil meenemen, want daar staan ook papa en mama op. Laurens is echt overtuigd dat deze foto mee moet. Toch wil ik hem voorbereiden op vragen die gesteld kunnen worden. Dus ik vraag: “Je neemt die foto van ons mee, en die foto van papa en mama. Misschien begrijpen de andere kinderen het niet zo goed dat jij twee papa’s en twee mama’s hebt. Hoe ga je dat dan uitleggen?” Ook hier heeft hij zijn antwoord al voor klaar: “Dan zeg ik gewoon dat ik bij die mama in de buik heb gezeten, maar die konden niet zo goed voor mij zorgen. En nu woon ik hier. Dus… ” Hij praat er zo gemakkelijk over, hij heeft het zo goed met zijn verstand op een rij. Maar wat zit achter één zo’n simpele zin, achter zo’n kinderlijke verklaring een heleboel leed, pijn en verdriet. Wat ben ik blij en trots dat Laurens zoveel veerkracht toont. Voor hem is het allemaal zo logisch. Maar wat voel ik de pijn van het verleden van deze prachtige zoon.

De volgende morgen gaat de tas mee naar school. Een goed gevulde tas. Een tas vol herinneringen, een tas vol geschiedenis…

Leonie

Pleegmoeder

Jeugd en opvoeding Icon

Jeugd en opvoeding

Opvoeden hoef je niet alleen te doen. Bekijk ons aanbod van toerusting, advies en boeiende artikelen voor opvoeders.
Bekijk alle onderwerpen
Jeugd en opvoeding Image

Gerelateerde blogs

Gemeente Gemeente
08 oktober 2024

Het perfecte plaatje?!

Kom naar het ROV- congres voor ouders en opvoeders over de vermeende maakbaarheid van het leven en de prestatiedruk waarmee onze kinderen en jongeren te maken hebben. D.V. 8 november 2024 in Gouda. Een verdiepend en afwisselend programma met bezinning, lunch, verdieping, gesprekken en ontmoeting. Met diverse sprekers, workshops en kinderopvang. Lees er alles over […]
Lees meer
Jeugd en opvoeding Jeugd en opvoeding
31 juli 2024

Bijbels dagboek voor kinderen met ASS

Het bijbels dagboek voor kinderen met ASS is bijna klaar. “We zijn er bijna” zijn gevleugelde woorden van onze eindredacteur. Dat gaat dan over het redigeren van een dagboekstukje, een hele week  dagboekstukjes, twee weken, terug kunnen koppelen naar de scribent. De stukjes in dit dagboek zijn geschreven door predikanten, ambtsdragers en mensen uit het […]
Lees meer