Opvoedgroepen

In veel plaatsen zijn opvoedgroepen waar ouders met elkaar spreken over de dagelijkse opvoedpraktijk. De Werkgroep Gezin (KGJO) biedt materiaal en toerusting.

In steeds meer gemeenten ontstaan opvoedgroepen, waar ouders met elkaar in gesprek gaan over de dagelijkse opvoedpraktijk. Op die manier kunnen ouders elkaar tot steun zijn. Het versterkt de band met elkaar en de gemeente.

Toerusting voor gespreksleiders

De Werkgroep Gezin van het deputaatschap KGJO geeft toerusting aan gespreksleiders van opvoedgroepen. Tijdens de avond wordt informatie gegeven over onder andere het leiden van een gesprek, het bewaken van een goede sfeer, de organisatie van een groep en de plaats in de gemeente.

Meer informatie en contact

Themabladen voor opvoedgroepen

Voor opvoedgroepen heeft de Werkgroep Gezin themabladen ontwikkeld. Met een themablad kan een bijeenkomst met de opvoedgroep worden ingevuld. Bekijk hieronder een blad over een algemeen opvoedthema, een thema over kinderen en een thema over tieners. Het bestellen van de themabladen kan via toerusting@kgjo.nl. De themabladen kosten € 3,00 per stuk. Dit is exclusief verzendkosten.

Momenteel zijn de volgende onderwerpen beschikbaar:

Algemeen Kids Tiener
Bijbelse opvoedingGewetensvorming

Goede voornemens

Huiscatechese

Ontwikkeling van het zelfbeeld

Opvoedingsstijlen

Rol van vader en moeder

Veilig gehecht

Groen gezin

Zondag in het gezin

Bidden en danken

Belonen en straffenBijbel lezen met kinderen

Communiceren met je kind

Geld telt!

Mediawijs opvoeden*

Opvoeden is grenzen stellen

Seksuele opvoeding

Wanneer begrijpt mijn kind wat

Leren spelen

Weerbaar in de groep

Geldt telt!Het tienerbrein

Huisgodsdienst met tieners

In contact!

Loslaten en vasthouden

Mediawijs opvoeden*

Meeveren en vasthouden

Seksuele opvoeding en begeleiding

Studie en werk

* Dit materiaalblad kan alleen gebruikt worden in combinatie met één van de opvoedhandreikingen die het Lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs (Driester Educatief) uitgegeven heeft. In deze brochures wordt per leeftijdsgroep de ontwikkeling van je kind beschreven en de relatie tot mediagebruik. Deze brochure kost &euro 2 per stuk en is bij ons te bestellen. Verkrijgbaar in de leeftijdscategorieen: 0-5, 5-9, 9-12 en 11-16 jaar.