Opvoedcursus

Kinderen zijn het waard dat ouders zich verdiepen in hun leefwereld en levensvragen. Daarom organiseren de verschillende betrokken organisaties verschillende modules rondom opvoeding.

Er komen veel zaken op opvoeders af. Er wordt veel van ouders én kinderen gevraagd. Elke periode heeft zijn eigen vragen en moeilijkheden, maar zeker ook zijn mooie kanten. Een gezin mag een veilige plek zijn waar een kind kan en mag groeien, waar het kind waardering en respect krijgt. Vanuit het adviesplein willen we ouders ondersteunen in deze mooie, maar soms ook moeilijke taak. Samen gaan we op zoek naar het goede voor het kind en zijn ouders.

Gemeenteengezin.nl biedt waardevolle cursussen aan om ouders toe te rusten in de bijbelse opvoeding van hun kinderen. De modules worden ingeleid door professionals. U kunt hierbij denken aan modules over hechting, geloofsopvoeding, gespreksvaardigheden of gewetensvorming.

Cursus voor ouders

Er zijn verschillende modules ontwikkeld. Er kan gekozen worden om één onderwerp aan de orde te stellen. Verschillende van deze modules kunnen samengevoegd worden, zodat er een complete cursus ontstaat.

De volgende thema’s zijn beschikbaar:

• communiceren met kinderen
  • seksuele opvoeding
  • geloofsopvoeding
  • grenzen stellen
  • veilig gehecht (over hechting met je kind)
  • mijn kind heeft een beperking
  • omgaan met media
  • ouderschap is teamwork
  • talen van liefde
  • zelfbeeld

Voor meer informate info@gemeenteengezin.nl

Opvoedcursus

Bij Stichting De Vluchtheuvel bieden we ouders ook twee cursussen aan rondom opvoeding.

Opvoeden met hart en hoofd (4-12 jaar)

Kinderen tot volwassenheid brengen is een levenstaak. De cursus ‘ Opvoeden met hart en hoofd’ is bedoeld voor echtparen en alleenstaande ouders met kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar oud. Die leeftijdsperiode is zeer belangrijk voor het vestigen van een goede gezags- en vertrouwensrelatie met uw kind. Tijdens vier bijeenkomsten staan we stil bij thema’ s als: verbondenheid tussen ouders en kinderen, gewetensvorming, praten met kinderen, vestigen van gezag en samenwerking tussen ouders.

Tijd voor puberteit’ (12-18 jaar)

Deze cursus is bedoeld voor ouders van kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar. In vijf cursusavonden wordt kennis aangereikt, worden vaardigheden geoefend en worden ervaringen uitgewisseld met andere ouders. In de vijfde avond worden ook de jongeren uitgenodigd.

Hier vindt u meer informatie.