Onderzoek christelijke singles

Hebben singles behoefte aan toerusting en over welke thema' s gaat dit? Om dit te weten te komen, deed het Adviesplein samen met de Vluchtheuvel een onderzoek.

Voor getrouwde mensen of mensen die gaan trouwen, is er veel geschreven. Stellen kunnen ook een huwelijkscursus volgen, waar allerlei thema’s aan de orde komen. Mensen die kinderen krijgen, worden toegerust in opvoedingsthema’s. Als je die thema’s goed bekijkt, blijken veel onderwerpen ook voor singles van belang. Relatievorming, seksualiteit, huisgodsdienst, mediagebruik… ook als single heb je hiermee te maken, alleen op een andere manier. En natuurlijk heb je ook je eigen vragen.

Onderzoek onder singles

Om te weten te komen of er onder singles ook behoefte bestaat aan vormen van toerusting, hebben het Adviesplein en De Vluchtheuvel een onderzoek gehouden onder singles. Het onderzoek is uitgezet in 32 Gereformeerde Gemeenten, verspreid over het land en van verschillende grootte. Ook aan ambtsdragers is een vragenlijst voorgelegd, om te weten hoe zij het pastoraat aan singles ervaren en wat hun indruk is van de plek van singles in de gemeente.

Wat gaan we doen?

De behoeften van singles lopen sterk uiteen, zo blijkt uit het onderzoek. Waar een deel van de singles wel iets ziet in toerusting speciaal voor deze doelgroep, wil een ander deel juist geen aparte groep vormen. Ook de wensen over hoe die toerusting eruit moet zien, verschillen. We willen daarom, in samenwerking met de organisaties achter het Adviesplein, beginnen met een online aanbod via deze website dat breed gebruikt kan worden.

• De artikelen op deze website zullen worden uitgebreid en er zullen gespreksvragen en verwerkingsvormen worden toegevoegd. Op die manier zijn de artikelen te gebruiken bij zowel georganiseerde als informele gesprekssituaties.
  • Met medewerking van een aantal singles maken we een ‘kletspot’. Kaartjes met vragen die je in een informele setting kunt gebruiken om met elkaar in gesprek te gaan over single zijn. De kaartjes komen als download op deze website.
  • We gaan singles in onze achterban op de hoogte houden van initiatieven en publicaties via een nieuwsupdate. Je kunt je op deze website inschrijven.
  • We gaan werken aan een boek voor en over singles.
  • De Vluchtheuvel biedt lifecoaching aan, waarbij thema’ s als het vinden van een goede balans, omgaan met stress of het verbeteren van de kwaliteit van leven centraal staan. Coaching kan ook ingezet worden met een specifiek doel, zoals rouwverwerking. Ook singles maken hier gebruik van. Meer informatie kun je hier vinden.

Vanwege de uiteenlopende wensen zullen er momenteel geen toerustingsbijeenkomsten worden opgezet. Mogelijk wordt dit later wel opgepakt als er een duidelijke doelgroep is ontstaan.

Blijf op de hoogte

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe publicaties of initiatieven, schrijf je dan in voor onze nieuwsupdate.