Na echtscheiding

Je stapte met zulke andere verwachtingen het huwelijk in. Maar nu moet je verder met de brokstukken van een verbroken huwelijk.

Een onmogelijke werkelijkheid

Het huwelijk is Gods instelling. Hij is het Die man en vrouw samenbrengt. Het christelijke huwelijk wordt in de Bijbel (Efeze 5) met niets minder vergeleken dan met de diepe eenheid tussen Christus en Zijn gemeente. Zoals Christus Zijn gemeente heeft liefgehad, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven, zo zijn de mannen schuldig hun vrouwen lief te hebben. De Bijbel zet hoog in als het om het huwelijk gaat. God heeft het ingesteld! Tegelijk is de praktijk soms zo anders. Daar zwijgt de Bijbel niet over. Wie zijn ogen en oren open heeft ziet en hoort soms van situaties waar de zonde zijn diepe sporen trekt. Lees verder in: “Wanneer is het geoorloofd van iemand te scheiden?”

Alleen verder na echtscheiding

Ook in reformatorisch Nederland neemt het aantal echtscheidingen toe. Toch stapt niemand met deze verwachting het huwelijk in. Onder inwachting van Gods zegen is er in de kerk, tegenover de Heere en Zijn gemeente, iets anders beloofd. Wat een pijn en verdriet als het dan anders loopt. Vaak gaan er jaren van eenzame strijd en huwelijksproblemen aan vooraf. Soms is het ook volkomen onverwacht als je man of vrouw een andere relatie blijkt te hebben.

Je komt terecht in een wirwar van emoties. In hoeverre ben ik schuldig? Waarom was ik niet goed genoeg voor die ander? Wat zeggen de mensen nu ik de schone schijn niet meer kan ophouden? En waar is God in deze weg?

Praktisch komt er ook heel wat kijken. Misschien moet je wel ineens gaan werken. Of ergens anders gaan wonen. En, zeker niet in de laatste plaats, hoe moet het met de kinderen?

Het is eigenlijk net als rouw bij sterven: je zult de nieuwe situatie moeten leren verwerken, om weer verder te kunnen voor de toekomst. Dat dit een heel proces is, blijkt wel uit het volgende artikel, verschenen in de Gezinsgids van 10 mei 2018: Rouwen om een verbroken band.

Hulpverlening

Voor je gevoel sta je er misschien helemaal alleen voor. Ook in je sociale omgeving verandert er immers veel na een echtscheiding. Wat kan het dan goed zijn om je gevoelens, je gedachten en ook je leven te ordenen samen met een hulpverlener. Daar mag plaats zijn voor het verdriet en de rouw die je doormaakt. Bij zowel Stichting de Vluchtheuvel als bij Forestconsult kan je hiervoor terecht.

Deze laatste organisatie organiseert ook ontmoetingsavonden voor gescheiden reformatorische christenen onder het motto “Delen is helen!”. In het Reformatorisch Dagblad verscheen hierover een informatief artikel.

Mediation

Als jullie uit elkaar gaan is er veel te regelen. Maar je zult gekwetst, afgewezen of boos zijn. Onder deze omstandigheden is het niet zo makkelijk om goede, eerlijke besluiten te nemen. Bij de Vluchtheuvel kan je Mediation aanvragen. Een onafhankelijke bemiddelaar werkt met de partijen aan een voor ieder aanvaardbare oplossing. Stichting de Vluchtheuvel

Papa of mama

Kinderen van gescheiden ouders hebben vaak veel meegemaakt. Niet zelden zijn er heftige ruzies of zelfs huiselijk geweld aan vooraf gegaan. Elk kind reageert daar op zijn of haar eigen manier op. Maar we weten dat kinderen ondanks alles loyaal zijn en blijven aan zowel hun vader als aan hun moeder. Het is belangrijk om hier oog voor te houden. U kunt hier meer over lezen in het boekje van Ds. J. Belder: En ik dan? Als ouders scheiden.

Ook is de volgende brochure te bestellen bij Stichting de Vluchtheuvel over kinderen en jongeren in en na het proces van echtscheiding: Over kinderen en echtscheiding

Ook Annelies Bos van Forestconsult beschrijft wat het voor kinderen betekent als hun ouders uit elkaar gaan.

Scheiden van tafel en bed

Het kan zijn dat het door diverse omstandigheden onmogelijk is om bij je man of vrouw te blijven wonen, terwijl je niet echt wilt scheiden. Je kunt dan denken aan psychisch of lichamelijk geweld, schadelijk voor jezelf of voor je kinderen. Er is dan een mogelijkheid tot scheiden van tafel en bed. Het verschil met een gewone scheiding is de blijvende onderhoudsplicht en het niet kunnen hertrouwen met een ander.