Psychische problemen

Jongeren en volwassenen kunnen te maken krijgen met allerlei vormen van psychische problematiek. Hier vindt u informatie en toerusting voor de begeleiding van psychische problemen.

Jongeren en volwassenen kunnen te maken krijgen met allerlei vormen van psychische problematiek. Een ambtsdrager biedt pastorale begeleiding, vaak in combinatie met psycho-sociale zorg. Niet elke ambtsdrager heeft vanuit zijn eigen ervaring daar de juiste kennis en vaardigheden voor in huis. De Vluchtheuvel biedt toerusting aan ambtsdragers. Deze toerusting wordt op maat aangeboden. Een van de thema’ s die behandeld kunnen worden, is pastoraat bij psychische problemen.

Lees meer informatie hierover

Regionale toerusting

In de regio Zeeland is de heer Van Veldhuisen door de particuliere synode zuid benoemd tot pastoraal werker. Hij volgde in de voorbije jaren een pastorale studie aan de Christelijke Hogeschool Ede. Hij verrichtte daarbij een onderzoek in zijn regio naar de pastorale zorg voor mensen met psychische problemen. De resultaten van dat onderzoek zijn gebruikt voor het toerusten van ambtsdragers. In iedere gemeente in zijn werkgebied zijn contactambtsdragers voor psychisch zieken aangesteld. Die komen regelmatig bijeen en brengen hun kennis vervolgens weer over op hun collega’ s. Van Veldhuisen heeft er begrip voor dat de een er meer gevoel voor heeft dan de ander. “Het is voor ambtsdragers onmogelijk om overal goed in te zijn. Daarom is een verdeling naar de aan hen gegeven talenten verstandig.”

Deze manier van werken heeft zijn vruchten afgeworpen. “Er is veel voortgang geboekt als het gaat om psychische ziekten. Toch blijft er nog veel binnenskamers en is er sprake van een zekere schaamte. Ik zie er echt naar uit dat ook in andere gemeenten dit werk wordt opgepakt. Draagt elkanders lasten, dat is een Bijbelse opdracht. De Heere Jezus vraagt ons om hen te redden die ter doding wankelen.”

Lees het volledige artikel

Heeft u een vraag of kunnen we u ergens bij helpen?
Aarzel niet en stuur ons nu een mailtje:

Of vul ons contact formulier in.