Thema: opvoeding

De keuzestress bij de ouders van groep achters stijgt naar een hoogtepunt.

‘Wordt Kjeld gelukkig van VMBO-tl of toch maar HAVO proberen? Jenthe moet zo hard werken voor een goed cijfer. Houdt ze dat vol?’

Kiezen voor een route waarbij deuren naar de toekomst opengaan of een weg afgesloten wordt, is een grote verantwoordelijkheid. Te vroeg valt er een vrij definitieve beslissing rond het toekomstperspectief.

Natuurlijk, alle harde data staan keurig op een rijtje:
Resultaten van groep 3 tot en met groep 8 - gemeten met de CITO toetsen.
ZIEN! brengt van diezelfde periode de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart.
Vervolgens laat de NIO na een lange ochtend ploeteren soms onverwachte scores aan het licht komen.
De Eindtoets geeft uiteindelijk de laatste klap op het zorgvuldig aan de hand van criteria geformuleerde schooladvies. Overigens alleen om dat indien nodig ‘naar boven’ bij te stellen.

Het hele verhaal?
Toch vertellen al die cijfertjes en kleurtjes niet het hele verhaal. Een kind is meer dan zijn scores. Kjeld komt met zijn mond een heel eind. Overtuigend kletst hij zich in bloemrijke bewoordingen onder lastige taken uit. Altijd een weerwoord en meestal heeft hij gelijk. Iedereen die met hem te maken krijgt, verwacht dat hij het in ver gaat schoppen in de wereld. Ware het niet dat zijn prestaties het tegenovergestelde laten zien. Wat is voor hem de meest kansrijke plek om zich verder te ontwikkelen? De HAVO met elke dag huiswerk en veel theorie? Ouders vinden dat hij de kans moet krijgen om zich te bewijzen. Desnoods met bijlessen en huiswerkbegeleiding.

Dan heeft hij later de meeste kans op een goede baan. Of Kjeld gelukkig wordt van een zo hoog mogelijk instroomniveau is nog maar de vraag. Op het VMBO kan hij bezig zijn met waar hij goed in is. En op termijn zijn verbale talent inzetten als verkoopmedewerker.

Jenthe werkt ijverig en nauwgezet aan haar opdrachten. Ze moet er best aan trekken om  een redelijk cijfer te halen. Ze wil heel graag verpleegkundige worden. Vanwege haar motivatie en doorzettingsvermogen durven haar ouders en school het aan haar een kans te geven een lastige stap te zetten naar het verwezenlijken van haar droom.

Kieskeurig
Ook daarmee is niet alles uitgesproken rondom kiezen voor de toekomst. Ouders willen het allerbeste voor hun kind. Over wat zoiets inhoudt, lopen de meningen flink uiteen. Kansrijk kiezen zegt de één. Een optimaal haalbare keuze maken meent een ander. Eruit halen wat er inzit!

Zou de keuzestress nog zo toeslaan als we er ons van bewust zijn dat kinderen de Heere toebehoren? Geschapen om met hun leven en talenten Hem te dienen. Dat vraagt om een  biddend, bij een open Bijbel gemaakte keuze. Verlost van krampachtig zoeken naar wat materieel gezien het meeste oplevert.

Wees kieskeurig, met het oog op Gods koninkrijk. Kies met perspectief op de eeuwigheid.

 

Anna-Sofie van Dam